You are currently viewing Digiturunduse trendid aastal 2023

Digiturunduse trendid aastal 2023

Turundajatel ei hakka tõesti kunagi igav – iga aasta liigub digiturunduse maailmas erinevaid põnevaid trende, millega abiga saad muuta oma töö lihtsamaks ja efektiivsemaks või hoopiski jääda läbi nutikate lahenduste rohkem silma oma klientidele.

Kuigi ei ole eelmise aasta trendid kuhugi kadunud, on need aina edasi arenenud veel võimekamateks ja kasulikemaks. Samas on lisandunud nii mõnigi uus trend, mis uut aastat digiturunduse maailmas saatma hakkab ja millega tasub oma turundusstrateegiaid tehes arvestada.

Niisiis leiad siit 2023. aasta trendid, mida saaksid ka oma ettevõtmistes oma kasuks pöörata.

Tehisintellektil põhinevad äpid ja rakendused

Kindlasti ei ole tehisintellekti kasutamine digiturunduse maailmas enam uus asi, kuid aina enam leidub erinevaid rakendusi ja äppe, mis aitavad meil erinevaid asju teha palju mugavamalt. Siin on mõned näited ja trendid, mis said juba hoo sisse eelmisel aastal, kuid suure tõenäosusega jätkavad trendina ka uuel. 

SEO ja sisuturundus on muutumas aina lihtsamaks!

Kui oled SEO maailmaga kursis, siis kindlasti oled teadlik, kui oluline on nii kasutaja kui ka otsingumootori jaoks kvaliteetne sisu. Küll aga on tõeliselt hea sisutootmine üsnagi aeganõudev – selleks pead mõtlema välja strateegia, tegema SEO jaoks erinevaid uuringuid, mõtlema mis sõnumid tõesti Sinu kliendi kõnetaksid jne. 

Näiteks Jasper aitab kirjutada artikleid ja tekste tänu just AI tehnoloogiale. Selleks pead vaid sisestama paar detaili ja lühikese sisendi ning juba selle põhjal suudab Jasper ise genereerida erinevaid sisutekste nii sotsiaalmeedia, blogiartiklite kui ka muude platvormide jaoks. Nii pole isegi sisukirjutajaid vaja.

Küll aga pead arvestama, et robotid ei saa asendada inimlikku teksti. Briifides sisukirjutajat on võimalik suure tõenäosusega ikkagi anda sõnum, kuidas Sina soovid. Tihtipeale tuleb isegi ette, kus sisukirjutajad müüvad oma teenust aga lasevad AI-l teksti valmis kirjutada – ehk ole kindlasti ettevaatlik ka siis kui teenust sisse ostad.

Rääkides SEO strateegiast on näiteks ka eestlased loonud sisustrateegiate loomiseks tööriista nimega Content Gecko, mis aitab automaatselt välja mõelda strateegia, mis märksõnu ja kui palju neid peaksid oma sisutekstides kasutama ning kuidas peaksid ka lehtede struktuuri kujundama.

Chat GPT

Aga mis siis, kui tehisintellekt oskaks Sinu eest kirjutada kõik tekstid?

Kui Sa turundusmaailmas tunned end juba koduselt, siis kindlasti ei ole Chat GPT nimi sulle võõras.  Tegu on tehisintellektil põhinev lahendusega, mis suudab välja mõelda tekste, kokkuvõtteid, luua ise SEO meta pealkirju ja kirjeldusi, sotsiaalmeedia postitusi, aitab parandada  ja isegi luua koodi ja veel palju muudki. 

Näiteks kui vajad ideid uue blogiloo pealkirjadeks, saad seda ka Chat GPT-lt küsida. Või äkki vajad hoopis abi sellega, et kuidas lugu struktuuriliselt üles ehitada või kuidas kirjutada sissejuhatus? Anna vaid robotile oma soov ette ning koostöös AI-ga saate ehitada ideaalse struktuuri oma uue blogiloo jaoks. 

 

 Kuna Chat GPT on nii tark, siis isegi juba osad turundajad kardavad, et mis saab nende nende töökohtadest ja kas Chat GPT asendabki tulevikus nende töökohti.

 Sellegipoolest ei tasu karta, vaid pigem haarata võimalusest kinni – Chat GPT abiga saad oma tööaega kasutada efektiivsemalt. Isegi kui AI vastus ei ole päris ideaalne, saad kindlasti sealt vähemalt ideid kuidas näiteks tekste kirjutada, kuidas koostada loole kondikava või muudki. Lisaks ei oska robot eriti hästi veel ka eesti keelt, kuid loodetavasti see ajaga paraneb. Lisaks kuna robotit kasutatakse üsna palju, võib esile tulla ka palju erroreid ning selle kasutamine võib olla natuke raskendatud.

AI portreed, disainid ja muud visuaalid

Kui oled sotsiaalmeedias aktiivne, siis kindlasti oled märganud, kus inimesed postitavad multikategelaste kujul erinevaid portreesi endast. Ja need näevad välja meeletult ägedad! Kindlasti oled isegi mõelnud, et võiks proovida järgi või isegi juba neid katsetanud. Internetis on neid tööriistu olemas mitmeid, kuid just trendiga käib kaasas ikkagi rakendus nimega Lensa.

Kuigi need portreed on pigem kasutuses eraisikutel, siis sellegipoolest tuleks selle trendiga arvestada, et äkki saab seda kuidagi enda kasuks pöörata ka äriliselt?

Teine suur trend on Midjourney – see on kanali Discordi lisatav robot, kus saad robotile ette anda millist pilti soovid ning nutikas robot ka loob selle. Näiteks küsisime robotilt ideid veebidisaini jaoks kohvikule, mis müüb bagel-eid ja kõigest paari sekundiga saime sellise tulemuse:


Kindlasti saab siit mõnigi disainer endale põnevaid ideid, kuidas seda mõtet ära kasutada. Näiteks saab roboti abiga inspiratsiooni ka näiteks sotsiaalmeedia postituste, logode ja muu jaoks. 

Teiseks sarnaseks lahenduseks on populaarne AI platvorm DALL-E, mille abil on võimalik genereerida kirjelduse abil pilt. Allpool näide.


Lühivideote tõus saab veelgi hoogu juurde

Reelsid, Tiktokid, Bereal, Twitch ja teised annavad videotele ainult hoogu juurde. Kui muidu oled harjunud sellega, et näiteks vaadata pikki ja sisukaid õppevideosi, siis aina enam hakkab populaarsust koguma microlearning just lühivideote näol.

 Näiteks kui muidu tundub Exceli õppimine väga paljude jaoks pigem igav, siis Miss Excel on suutnud oma lühivideotega TikTokis haarata nii mõnegi tähelepanu ning olla seeläbi ka hea õpetaja. 

https://www.tiktok.com/@miss.excel/video/6990822519888497926?lang=en

 Üks näide ka Chat GPT-ga:

https://www.tiktok.com/@miss.excel/video/7191520938805087534?lang=en

 Lühivideote abiga on võimalik ka tooteid turundada üsna efektiivselt, tekitades huvi vaid paari sekundiga. Lisaks kui avaldada need videod riilsidena, on alati võimalik, et see läheb nii-öelda viraliks ja see on juba justkui tasuta reklaam. Avoni näide:

https://www.tiktok.com/@avon_uk/video/7103959765692321029

 Kindlasti oled isegi lühivideosi vaadanud, et inimestele meeldib teha erinevaid challenge-id. Kasuta ära seda mõtet ja näiteks loo ise challenge oma jälgijatega seoses oma toote või teenusega! Veel erinevatest trendidest saad lugeda siit.

Kasutajakogemus muutub aina olulisemaks

Aina enam saavad Google-i algoritmid aru, kui oluline on otsija kavatsus.  Google Adsi optimeerijad juba praeguseks näiteks teavad, kuivõrd oluliseks Google peab
lehe kogemust, sest sellest olenevad ka sõnade kvaliteediskoorid.

Näiteks andis augustis Google välja uue otsingumootori uuenduse, mille eesmärk on premeerida sisu, mille puhul külastajad tunnevad, et on saanud hea kogemuse veebidel surfates. Ehk mida kauem klient lehel viibib, seda paremini saab Google aru, et lehel olev sisu on väärtuslikum ning seepärast ka näitab lehte otsitulemustes eespool.

Seega tuleks mõelda – kuidas saad tagada selle, et Sinu veeb ja sellel olev sisu oleks külastajale meeldiv ja relevantne, et nad kohe lehelt ei lahkuks? Ka sisu planeerides tuleks
tähelepanu pöörata sellele, et suudad luua oma lugejaga sideme nii, et nad oleksid huvitatud ka toote või teenuse ostmisest.

Mõjuisikuturundus on jätkuvalt teemas

Aina enam pööravad turundajad tähelepanu müügitunneli lõppu ehk brändi tuntuse kasvatamisele. Seepärast peetakse aina olulisemaks mõjuisikute kasutamist, et inimestel tekiksid paremad arusaadamad toodetest endast läbi isikute, kes reaalselt on toodet kasutanud. 

Kindlasti tead isegi, et soovitusturundus on kõige võimsam kanal üldse. Kui su tuttav või inimene, kes on Sinu meelest äge või inspireeriv, kasutab ja soovitab mõnda toodet, siis ka sul alateadvuses tekib teadmine, et ju siis see toode või teenus on tõesti seda väärt. 

Samas tasub mõjusikutega koostööd teha nii, et need soovitused püsiksid siirad. Keegi ei taha osta tooteid, kui see on lihtsalt üles ehitatud nii, et tegu on ilmselge müügiga ning toote väärtus tegelikult välja ei tule.

Analüütika mõõtmine on muutumas ehk Google analytics 4 tulek

 See ei ole isegi trend, vaid asi, mis on 2023. aasta suvest lausa kohustuslik tööriist kõigile turundajatele. Universal Analytics ei ole enam uue aasta suvest saadaval, mistõttu tuleb harjuda ära uue Google Analyticsiga ehk GA4-ga. Siit leiad näiteks 11 asja, mida peaksid GA4 kohta teadma. 

Aina enam võetakse ette erinevaid võtteid, et kasutajate privaatsust tagada. Juba paar aastat tagasi oli juttu, et Google kavatseb Google Chrome-i kolmandate osapoolte küpsiste kasutamise lõpetada ning nüüdseks on teada, et see juhtub järgmise aasta lõpuks. Selle tulemusena peavad ettevõtted, kes oma turunduskampaaniate läbiviimisel suuresti sõltuvad kolmandate osapoolte küpsistest, välja töötama uusi võimalusi ja muudatusi tegema praegustes strateegiates.

Seepärast peaksid juba varakult mõtlema, et kuidas saaksid hakata koguma nii-öelda “esimese osapoolte andmeid” ehk teavet, mis on mis on kogutud otse tarbijatelt uuringute, klientide enda ja muude tööriistade kaudu.

Metaverse

Metaverse ei ole enam küll uus mõiste, kuid siiski on selle kontseptsioon paljudele üsna uus. Metaverse on üks enim räägitud suundumusi digitaalses turunduses. See on nii-öelda virtuaalne “maailm”, kus inimesed saavad kogeda erinevaid asju virtuaalses maailmas nii, mis füüsilises maailmas ei ole võimalik.

Tuntud kaubamärgid nagu Disney, Gucci, Nike, Microsoft ja teisedki on teatanud, et kasutavad Metaverse-i. Näiteks Louis Vuitton tegi oma 200. sünnipäeva tähistamiseks Metaverse jaoks oma mängu. Louis the Game viis kasutajad erinevatele seiklusele, kus sai koguda tasuta NFT-si kuues virtuaalmaailmas ja

samal ajal õppida Louis Vuittoni sünniloo kohta. 

https://www.youtube.com/watch?v=4TIDdlkkWGA&ab_channel=ProductivePhone

 

Teiste brändide lugusi, kuidas nad Metaverse-i on kasutanud, saad lugeda siit. 

Kuigi Metaverse tekitab palju elevust, pole enamikel ettevõtetel veel praktilist kogemust või võimalust seda kasutada
olnud.
 

Mida siis teha? Alusta kõigepealt sellega, et uuri, mis ja mis võimalused Metaverse pakub. Otsi oma ettevõtte jaoks erinevaid võimalusi, kuidas Metaverse-i kasutamine saaks Sinu ettevõttele väärtust pakkuda ning hoia teistel valdkonna tegijatel silm peal. Praeguseks on Metaverse pigem eksperimentaalne, seega veel ei tasu ka muretseda, kui seda
niipea kasutusele võtta ei saa.

 Lihtne ja selge!

Kindlasti ei ole Sinu jaoks uudis, meid ümbritseb palju infomüra. Eriti kui lühivideod võtavad võimsust ning inimeste tähelepanu aina vähem langeb. Seepärast on ettevõtetel aina suurem väljakutse jääda silma kui eales varem. Mobiiliseadmetes tähelepanu saamiseks peavad ettevõtted suutma oma sõnumeid anda edasi lühidalt ja kiirelt.

 Mida siis teha? Proovi panustada rohkem lühemate ja lihtsamate sõnumite koostamiseks. Käi üle oma brändi sõnumid ja muud lööklaused ning proovi need kirjutada võimalikult lühikeseks, lihtsasti arusaadavaks ja mõjuvateks lauseteks. Kindlasti ära unusta, et lühivideod ja reelsid on ikka veel väga aktuaalne trend, kus saaksid kindlasti oma sõnumeid ka välja tuua.

Pööra tähelepanu ka oma töötajatele

Pane oma meeskond või töötajad oma ettevõttest rääkima ja jagama! Nad võivad küll Su ettevõttes oma tööülesandeid täita, kuid neil on ka piisavalt suur võim, et Sinu brändi edasi turundada ka väljaspool tööd, isegi kui nad ei tööta müügis või turunduses. Nemad teavad Sinu ettevõtet läbi ja lõhki ning teevad koostööd igapäevaselt Sinu ettevõtte
väärtustega. Nii saavad nad ka jõuda läbi oma tutvuste õigete inimesteni kõige autentsemalt.

 Kuidas seda teha? Rääkige oma töötajatega. 

Kindlasti läheb Sinu brändi sõnum kõigeparemini liikvele läbi töötajate, kes siiralt usuvalt ettevõtte missiooni, visiooni ja väärtustesse. Seega kindlasti hari oma töötajaid ka selles osas ning pane neid uskuma, et te tõesti teete head asja. Koosta näiteks plaan oma töötajate kaasamiseks, koolitamiseks, motiveerimiseks ja innustamiseks.

 Kindlasti ära unusta oma töötajatest rääkida ka näiteks oma sotsiaalmeedias – nii saavad Sinu töötajaid tunnustatud,nemad on rohkem motiveeritud ning ka teistel tekib suurem usaldus Sinu brändi vastu ning ka tahtmine isegi Sinu juurde tööle tulla. 

Näiteks vaata, kuidas Bolt omasotsiaalmeedias töötajaid tunnustab:

https://www.linkedin.com/posts/bolt-eu_bolt-activity-6986587565185208321-P9Xk?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

https://www.linkedin.com/posts/bolt-eu_bolt-meetup-scale-activity-7007998017987325952-Dnmr?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

https://www.linkedin.com/posts/bolt-eu_bolt-careerdevelopment-femalefridays-activity-7021435401370255364-jqmv?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Kui Sinu töötajad on õnnelikud, on ka nendetöö produktiivsem ja efektiivsem ning suure tõenäosusega nad räägivad ka Sinust sel juhul palju oma tutvusringkonnale.

Podcastid

Kuigi on podcastid olnud saadaval juba paar aastat, siis aina enam muutuvad nad populaarsemaks. Inimesed, kes soovivad ennast harida, kuulavad aina enam näiteks tööle minnes või jalutuskäike tehes muusika asemel harivaid podcaste. Seepärast proovi mõelda, kuidas saaksid Sina seda võimalust oma ettevõtte kasuks pöörata.

 Kas on äkki mõni podcast stiilis saade, kus Sa saaksid minna esinema ja rääkida näiteks probleemist, mis Sinu ettevõtte lahendab? Podcastid aitavad Sul jõuda inimesteni, kes on juba mingil määral huvitatud Sinu valdkonnast. Niisiis saad toota originaalset ja harivat sisu, mille läbi ka inimesed mõistavad paremini, et miks Sinu toodet või teenust vaja läheb. Võib-olla saad isegi mõne valdkonna eksperdi või sisulooja endaga kampa võtta?

 Aga alati ei pea olema teemaks probleem – võib-olla saad just hoopis oma valdkonnast rääkida ka neile, kes ise tegutsevad Sinu valdkonnas? Nii saad isegi oma konkurentidele teha silmad ette ning äkki saada juurde hoopiski koostööpartnereid.

 Näiteks on kindlasti hea kuulamine turundajatele grit. startup podcast, kus mitmed turunduse valdkonna eksperdid räägivad oma kogemustest ning kust saad Sina saada rohkem teadmisi kui ka motivatsiooni.

Eestis on ostu- ja tarbijakäitumine tänu inflatsioonile muutunud

Kahjuks oleme ka Digiturunduse tiimis märganud, et inflatsioon on pannud inimesi rohkem tähelepanu pöörama sellele, kuhu oma raha suunatakse. Seepärast pööravad ka tarbijad tähelepanu rohkem toodete väärtustele ning kas neil on tõesti seda vaja. Selline ostukäitumine jääb meid saatma ilmselt ka uude aastasse, mispärast tuleks sellega arvestada. 

Lisaks oled kindlasti märganud, kuidas aina enam pööratakse tähelepanu sellele, et tooted oleksid taaskasutatavad, kasutatavad materjalid keskkonnasõbralikud ning rõhutakse ka vaikselt sellele, et mida vähem me tarbime, seda rohkem me säästame. See on ju ka loogiline. Seepärast on veelgi olulisem anda edasi oma toote väärtus ja sõnum võimalikult selgelt nii, et see vastaks ka tarbija mõtteviisidele.

 

Allikad: