E-poe loomine – millest pihta hakata ja mida silmas pidada?

 

Üha enam teevad inimesed oma sisseostud interneti teel. Eurostati andmetel tegi möödunud aastal 68 protsenti Euroopa internetikasutajatest ostu e-poest. See arv on aasta-aastalt kasvanud. Veebipoel on võrreldes tavapoega palju eeliseid. Näiteks on võimalik e-poest ostes aega kokku hoida, samuti on see avatud ööpäevaringselt, kaubavalik on lai suur ja kõik on ühest kohast kättesaadav ning pole ka pikki järjekordi. Muuhulgas on ettevõtja jaoks e-poe kulud märksa väiksemad kui päriselt kuskil äripinnal oleva poe ülalpidamine.

Seega üha populaarsemaks on muutunud ka e-poodide tegemine. Kuid mida on tarvis selleks, et ise oma e-pood teha ja kust selleks alustada?

Toon järgnevalt välja mõned etapid, mis tuleb enne veebipoe tegema hakkamist läbi mõelda. Samuti mõned näpunäited ja vihjed e-poe ehitamiseks erinevate platvormide lõikes. Oluline on ka see, kuidas e-pood lõpuks oma sihtrühmani viia.

Seadused ja õigused – mida teadma peab?

Enne, kui üldse e-pood teha, tuleb end kurssi viia just seda valdkonda puudutavate seaduste ja reeglitega. Ettevõtjatele kehtivad kauplemisel kindlad reeglid, millest tuleb lähtuda. Näiteks tuleb kinni pidada kaupade müügipiirangutest, reklaami tohib teha vaid loa korral ja müügitingimused peavad olema konkreetselt paigas. Sellest on põhjalik artikkel leitav Äripäeva Kaubandus.ee lehel, mistõttu ei hakka seda siin ümber kirjutama, kuid tasub kindlasti kõigil läbi lugeda, kel on plaanis e-poega lähiajal välja tulla või kellel juba on veebipood olemas.

Milline e-poe platvorm valida?

Oletame, et sul on olemas idee ja kindel plaan e-pood avada. Kuid millest alustada?

Kõigepealt tuleb vaadata üle, mis tööriistadega e-pood üles ehitada. Siin on kaks võimalust – kas teha ise täiesti nullist või kasutada selleks mõeldud valmisplatvormi.

Valmisplatvormid nagu näiteks Shopify pakub võimalust oma e-poodi vastavalt oma soovile kujundada ja üles ehitada. See meenutab veidi päris kaubanduskeskuse süsteemi, ainult et virtuaalses maailmas – Shopify annab sulle oma internetikeskuses pinna, millele saad ise üles ehitada kujunduse, sisu, kasutada endale sobivaimat domeeninime ja määrata hinnad. Seejuures kannab halduse, tarnijate koostöö ja maksesüsteemide toimivuse eest hoolt Shopify ise. Kõikehõlmav keskmine rendihind kuus on Shopifyl 79 dollarit, mis eurodes teeb 67 (Allikas: Shopify). Veel soovitatakse valmisplatvormidest Wixi ja BigCommerce’i.

 

Teine võimalus on teha täitsa oma lehekülg ja kasutada selleks WordPressi platvormi. Selle olulisimaks osaks on Woocommerce, mis e-poe teenust pakub. Tegemist pole üldse keerulise keskkonnaga, kuid sellega harjumine ja tundmaõppimine võtab aega. E-poe maksumuses WordPressi puhul sisaldub kodulehesüsteemi kasutus, domeeninime hind ja kui programmeerija ka juurde võtta, siis tema töötunnid. WordPressi kasutamine äritegevuseks maksab 25 eurot kuus ehk aastas umbes 300 eurot (Allikas: WordPress).

Selle miinus kui seda miinuseks nimetada saab on selle keerukus just algajate vaatenurgast. Kui sa varasemalt pole kodulehtede loomisega või toimetamisega kokku puutunud, siis võib see olla ajakulukas. Samuti võib see vajada mingil määral programmeerija abi, et nendest süsteemidest aru saada ja kogu süsteem üles ehitada.

Kõikidel nendel teenusepakkujatel on ka 14 ja või 15 päevane tasuta proovimise aeg, seega saab enne kindlat kasutuselevõttu testida, kas saab luua oma kujunduse ning kui mugav on seda kasutada ehk kui lihtne on lisada tooteid, muuta menüüsid ja palju muud, mida veebis toimetamise puhul on oluline silmas pidada (Allikas: Website Builder Expert).

Valmisplatvormidel on ka omad miinused. Esmalt, see ei saa mitte kunagi olema päris sinu enda oma veeb. Samuti kaasnevad nendega kulutused, näiteks võtab Shopify iga sinu poest sooritatud ostu pealt tasu. Lisaks, kui tahta veel juurde lisada vajalikke süsteeme ja äppe, mis lihtsustaksid e-poodi, siis muutub igakuine tasu suuremaks. Keerulisemaks muudab olukorra ka see, et kui tahta kasutada oma visuaali, tuleb osata programmeerida HTMLi või CSSi. Kui ise ei oska, tuleb palgata programeerija, mis on taas lisaväljaminek. Shopify kasutab kodeerimissüsteemi, milleks on “Liquid”, kuid seda oskavad vaid mõned IT-eksperdid. Seetõttu kaotab Shopify sellega oma ladususes ja lihtsuses (Allikas: Website Builder Expert).

Nagu näha, siis on tegemist väga olulise verstapostiga e-poe loomisel ja tuleb tõsiselt läbi mõelda, milline platvorm just sinu jaoks sobivaim on.

Domeeninimi – milline valida ja kus teha saab?

Domeeninimi peab olema võimalikult lihtne ja lühike, kuid meeldejääv. Hea oleks, kui see seostuks otseselt sinu e-poe nimega. Ka on võimalik panna nimeks midagi, mis iseloomustab su tooteid, mida müüd.

Domeenilõppe on mitmeid kümneid. Eesti turule mõeldud e-poe domeen võiks olla .ee lõpuga, kui soovid aga rahvusvahelisemat e-poodi, siis võiks kasutada .com. Domeeninime saab soodsalt registreerida näiteks Veebimajutuse lehel või Zone.ee lehel.

Domeenihinnad .ee ja .com osas jäävad kuskile 8 euro kanti (Allikas: Veebimajutus ja Zone.ee).

E-poe disain ja kasutajamugavus on oluline?

Tänapäeval peaks üks eeskujulik veebipood olema optimeeritud mobiilivaatele. Seda enam, et Google kasutab süsteemi, et need lehed, mis on mobiilisõbralikud, tulevad otsingus esimesena välja. Seega suurendab see auditooriumi, kelleni jõuda tahetakse.

Väga oluline lehekülje struktuur ehk kõik oleks veebipoe külastajatele üheselt arusaadav, tooted mugavalt grupeeritud ja lihtsasti leitavad ning iga toote kohta olemas ka võimalikult palju informatsiooni (alates koostisest lõpetades infoga kättesaamisvõimalustest)  (Allikas: Ecommerce Platforms).

Kindlasti ei tasu alahinnata ka piltide kasutamist, mida tuleks teha rohkelt, sest inimesed vaatavad üldjuhul enne pilti, siis teksti.

Mugav peab olema ka ostmise- ja maksmissüsteem ning sellest kirjutangi lähemalt järgmises punktis.

Veebilehest e-pood ehk kuidas luua maksevõimalused?

Selleks, et inimesed ostaks, peab olema toimiv ja turvaline maksesüsteem.

Shopify on teinud e-poe tegija jaoks kõik ülimalt lihtsaks. Shopify kaudu saab otse võtta ja kasutada parimaid ja efektiiseimaid maksevõimalusi ehk olemas on juba PayPal, Visa, Amex ja Mastercardiga maksmise süsteemid. Kuid nii nagu ka eelnevalt kirjutasin, siis valmisplatvormide firmad võtavad iga sinu e-poes sooritatud ostu summa pealt endale 0,52 protsendi ulatuses teenustasu (Allikas: Website Builder Expert).

E-poe turundamise tööriistad – kuidas SEO ja Google AdWords mind aitavad?

Selleks, et e-poes oleks ka kliente on tarvis lehele tekitada liiklus. Kindlasti aitab siinkohal hea turundusstrateegia, millest oleme lähemalt kirjutanud siin. Peab olema plaan ja paika tuleb panna oma sihtrühm ehk kellele on e-pood suunatud.

Selleks, et inimesed e-poodi märkaksid peaks lisaks tavapärasele tele- ja raadioreklaamile kasutama ka digiturunduse tööriistu. Selleks soovitame kasutada SEOd ja Google AdWordsi (loe ka lähemalt meie selleteemalistest blogipostitustest, vt linke).

E-pood tuleks optimeerida ehk kasutada SEO tehnikat (Allikas: MakeUseOf). Selle eesmärk on, et veebipood tuleks Google otsingumootoris esimeste seas välja. Seekaudu jõuaks üha rohkem inimesi just sinu e-poe lehele, mis omakorda suurendab külastajate ja päringute arvu ning müüki.

Teine hea viis oma sihtrühmadeni jõudmiseks oleks Google AdWords. See annaks võimaluse luua ja kuvada oma ettevõtte reklaame Google’i keskkonnas. Selle puhul on veel see hea, et sinu ettevõtte kodulehte külastanud inimene näeb ka pärast teistel veebisaitidel, Facebookis või äppides sinu e-poe reklaami.

Nende tööriistadega on võimalik oma nähtavust auditooriumi seas tunduvalt suurendada.

Mida veel oma nähtavuse suurendamiseks teha saab, loe meie blogist siit.

Sisu(+)turundus

Sisuturunduse üks olulisim osa on sisu ise, sellest ka nimi sisu+turundus. Turundamise tööriistad aitavad meil sisu turundada ja jõuda sellega võimalikult suure auditooriumini. Selleks, et midagi turundada, peab olema aga sisu, mille puhul on väga oluline osa copywritingul ehk sisuloomel. Tekstid (ja ka pildid) peavad olema tabavad, selged ja kõigile arusaadavad. Seega tuleb oma e-poodi luues silmas pidada just kasutajavaadet, et kõik oleks lihtne, käepärane, tekst oleks arusaadavalt kirjas ja visuaalselt samas nii silmale hea vaadata kui ka informatiivne ja praktiline.

Täna on võimalusi palju, kus sisu luua ja seda levitada. Lisaks e-poele endale saab näiteks püsti panna blogi või teha ennast kliendile nähtavaks e-kirjade kaudu. Niisamuti võiks “kohal” olla ka põhilistes sotsiaalmeediakanalites nagu Instagram, Facebook ja YouTube.

 

Kui tunned, et soovid arutada või täpsemalt teada saada, kuidas oma e-pood käima saada, siis kirjuta meile info@digiturundus.ee.

 


Teksti allikad:

Fotode allikad: