Kodulehe tegemine ja veebilehtede ABC

Postituse eeldatav lugemise aeg 8 min

Kodulehe tegemine võib esmapilgul tunduda vägagi suur projekt, kuid tegelikult on see projekt nagu iga teine. Põhjus on lihtne, sest seal peaksid kirjas olemas algus- ja lõpptähtaeg, eesmärk, tulemus jne. Ühesõnaga kõik olulised asjad, mida on pea iga projekti puhul vaja. Kuidas siis ikkagi kodulehe loomisega alustada?

Kodulehe valmistamisega alustamine

Esmalt, kui hakkad kodulehe valmistamise peale mõtlema, siis mõtle enda peas läbi visioon, et milline see võiks olla, mida tahaksid seal näha, mida kliendid on öelnud ja muud sinu jaoks olulised asjad. 

kodulehe valmistamineSoovitame mõelda järgmistele küsimustele:

  • Mõtle välja oma kodulehe eesmärk (müük, leadid, bränding vms)
  • Pane kirja oma ettevõtte täpsed sihtgrupid ja miks nad teilt ostavad
  • Kaardista ära oma vana veebi probleemid ja klientide tagasiside
  • Panna paika orienteeruv eelarve

Kui need osad on põhjalikult läbi mõeldud ja kirja pandud (võib olla sisendiks lähteülesandele), siis võiks mõelda ka pikemaajaliseks. Näiteks, kus soovitakse ettevõttega 3-5 aasta pärast olla, kas soovitakse e-poodi juurde liita jne.

Eelarve puhul on siinkohal mõistlik eristada väikesed eraettevõtete kodulehed ja suured korporatiivsed veebid (avalik ja erasektor), sest kogu sisustruktuur, funktsionaalsus ja muud osad on kordades mahukamad. Seetõttu ei saa neid omavahel võrrelda ja mastaabid on erinevad.

Kodulehe ehitusprotsess

Kui kodulehe põhivundament on läbi mõeldud, siis tuleb minna järgmise etapi juurde, mis ei ole vähem olulisem. Siinkohal peab juba mõtlema tunduvalt detailsemalt ja tehnilisemalt ning vajadusel kaasama oma maja tehnilisi inimesi või veebiagentuure.  

Antud kodulehe etapis on kõige olulisem mõelda:kodulehe ehitamine ja planeerimine

  • Kes koostab sisu, kui palju seda tuleb, kes toimetab?
  • Kes annab pildid
  • Kuidas tood kodulehele inimesi ja miks nad tulevad sinna?
  • Mis on kodulehe ehituse projekti eelarve ja kas on arvestatud lisakuludega?
  • Missugune on kodulehe üldine struktuur (esileht, kontakt, teenused, firmast, blogi, muud alamlehed jne)
  • Millised funktsionaalsused seal peaks olema (kalender, vormid, aplikatsioonid jne)
  • Missugune näeb koduleht mobiilsetes seadmetes välja

 Veebilehe valmistamise protsess võiks olla lihtsustatult järgmine:

  1. Kodulehe valmistamine ja selle lähteülesande koostamine
  2. Prototüübi koostamine (wireframe)
  3. Kujundus
  4. Programmeerimine
  5. Analüüs ja muudatused

Muidugi on seal veel palju asju, kuid see aitab sul lahti mõtestada, et kuidas kogu protsess võiks minna ja miks veebifirmad teatud asju küsivad.

Tehnilised asjad

Kogu kodulehe ehituse ja valmistamise protsessis tuleb paratamatult mõelda, mis platvormile soovid kodulehte ehitada. Põhjus miks on see oluline on lihtne. Sellega kaasnevad erinevad kulud, haldus, koolitused, õppematerjalid, turvalisus ja kõik muu sellega kaasnev. Seetõttu on Sul oluline mõelda läbi see etapp ja kaardistada enda jaoks võimalikud variandid. NB! Soovitame lugeda artiklit “Milline sisuhaldussüsteem valida – WordPress, Joomla, Drupal või midagi muud?

Kodulehe tegemise viimane etapp

Kodulehe planeerimine, kodulehega alustamineKui koduleht on juba valmis ja on ka üleval, siis tegelikult kõige suurem töö algab (ei tahaks nii öelda, aga see on tõsi). Tuleb hakata lisalehti juurde looma, lisaks analüüsima ja vajadusel erinevaid teste läbi viima.

Viimases kodulehe etapis on soovituslik mõelda:

  • Kuidas hakkan kodulehe tegevusi analüüsima ja mida pean ette võtma
  • Missuguste kujunduste alusel hakkate looma lisalehti
  • Kas oleks vaja teha A/B teste, et näha, mis lehed inimestele rohkem korda lähevad ja mis reaalselt müüki toovad?
  • Kes hakkab haldama, sisu juurde tootma,
  • Kuidas lehte edasi arendate? On koostööleping, hooldusleping vms
  • Kas on vaja koolitusi ja kui jah, siis milliseid?
  • Muud haldus küsimused

Kokkuvõtteks

Kindlasti pole siinkohal kõik küsimused ja protsessid lõplikud, kuid need annavad eelaimduse, mille peale võiks kodulehe ehitamise puhul mõelda. Veebilehed ja nende eesmärgid on teadupärast erinevad ja seepärast ongi oluline iga kodulehe puhul läheneda sellele personaalselt. Seda meetodit rakendab ka Digiturundus OÜ.

Kui Sul tekkib mõtteid, täiendusi, kommentaare või soovid hoopis abi uue kodulehe ehitamisel, siis kirjuta meile info@digiturundus.ee

Lõpetuseks ka lühike videoklipp kodulehtedest

Artikli autorid: Veiko Ristissaar ja Marie Kukk

 


Fotode allikad:

  • https://thumbs.dreamstime.com/z/homepage-concept-scribble-keywords-icons-doodle-35696257.jpg

Veiko on Digiturunduse strateeg, kes tegeleb peamiselt digiturunduse, Google Adwordsi, analüütika, e-posti ja teiste lahenduste arendustega. Vabal ajal kirjutab klientidele kasulikke blogilugusi ja koolitab inimesi internetiturunduse teemadel.