Sotsiaalmeedia roll on kasvanud möödapääsmatult suureks

Postituse eeldatav lugemise aeg 18 min

SotsiaalmeediaSotsiaalmeedia on arvestatav jõud, mida iga ettevõte peaks turundusstrateegiate koostamisel kindlasti arvesse võtma. Üks edukamaid turundusgurusid Erik Qualman ütles, et meil pole valikut, kas me teeme sotsiaalmeediat või mitte vaid küsimus on selles, kui hästi me seda teeme. Võin kasvõi enda kogemusest öelda, et päris palju inimesi otsivad täna just sotsiaalmeedia kaudu informatsiooni.

Kirjutan Sulle olulisematest faktidest, mis näitavad, et Sinu ettevõte ei saa sotsiaalmeediast üle ega ümber. Vaata ainult olemasolevat statistikat ja seda, kuhu see suundumas on. Siis saad aru, mida ma mõtlen ja miks ma seda nii oluliseks pean. Mõtle korra, et kui palju sotsiaalmeediast Sulle külastusi või päringuid tuleb?

Neti.ee-st Facebookini

Alustame veidi kaugemalt. Kas mäletad veel aega, kui internet polnud veel nii populaarne? Sule korraks silmad ja meenuta seda aega. Mis Sulle kõige esimesena meelde tuleb?

Mul hakkab kahekümne aasta tagust aega meenutades siiani kõrvus helisema dial-up connectioni sahisev ja piiksuv tunnusmuusika. Palju sai kasutatud Neti.ee otsingumootorit. Populaarsust olid kogumas meiliplatvormid ja jututoad. Tärkamas oli ka esimene Eesti sotsiaalvõrgustiku keskkond. Interneti „tänavapilt“ muutus ja arenes pidevalt. Sellised on minu mälestused sotsiaalmeediast tollest ajast. Kindlasti on ka Sul omad mälupildid või helid, mis meenutamisega silme ette või kõrvu tulevad.

Sotsiaalmeedia vanasti

Tänaseks on internetimaastiku pilt aga sootuks kirjum ja mitut ala haarav. Internet pole enam lihtsalt WWW (World Wide Web), vaid hõlmab endas ka nüüd suurt maailma nimega sotsiaalmeedia. We Are Social Digital andmetel kasutab sotsiaalmeediat täna üle 2,3 miljardi inimese. Aastast 2015 on kasutajate number kasvanud 10 protsendipunkti võrra. Ei möödu kohtumist, koosolekut või kodust äraolemist, kus keegi ei vaataks läptopist uusi meile, tahvlist viimaseid uudised või ei valiks telefonis parimate äppide vahel. Sotsiaalmeedia on vallutanud meie seadmed.

Sotsiaalmeedia on kolinud meile üha lähemale ja käib meiega igal pool kaasas. See on meil telefonis. Möödujate taskud ja käekotid piiksuvad iga minuti järel – keegi postitas Facebooki midagi uut, sõber kirjutas Messengeri või annab Google Calendar teada eesolevast kohtumisest. Mobiilsete vahendite kasutajaid on We Are Social Digital 2016 andmeil üle 3,7 miljardi. See number on võrreldes 2015. aastaga kasvanud 4 protsenti.

Sotsiaalmeedia rohket kasutust iseloomustab ka see, et inimesed veedavad ka ajaliselt üha rohkem aega sotsiaalmeedias. Statista andmetel veetis 2012. aastal üks inimene keskmiselt 96 minutit päevas sotsiaalmeedias, aastaks 2016 on veedetav aeg kasvanud juba 118 minuti peale. Facebooki andmetel ainuüksi Facebooki, Instagrami ja Messengeri kasutatakse 50 minutit päevas.

Sotsiaalmeedias veedetud aeg ühes päevas

Kuid tihtipeale ei piisa inimestele ka ainult mobiilist ja sülearvutist ehk ühest ega kahest ekraanist. Täna kasutavad inimesed lausa kolme ekraani korraga (multi-screening), et pidevalt kõigega ühenduses ja toimuvaga kursis olla. Maailm on katkematult online. Mis seal salata, tabasin end kirjutades just samasugusest olukorrast – nimelt on minu ees lahti sülearvuti, kõrval tahvelarvuti, millest iga mõne aja tagant uudiseid ja sissetulevaid e-kirju vaadata ning veidi eemal on mobiiltelefon, kust ma kontrollin ega uusi kõnesid või sõnumeid pole tulnud.

Meie ei pea enam täna uudiseid otsima vaid uudised tulevad ise meie juurde. See kehtib ka ettevõtete puhul. Ettevõtted peavad jõudma sihtgruppideni ise, et nendest teataks ja et neid märgataks.

Seega, sotsiaalmeedia on igal pool ja ta ei kao niipea kuskile. Kui tahad sotsiaalmeediast rohkem teada saada ja sellest rongist mitte maha jääda, siis loe edasi.

 

Sotsiaalmeedia numbrites


Sotsiaalmeedia statistika 2017Sotsiaalmeedia on võrgustik, mis koosneb paljudest virtuaalsetest suhtluskanalitest. Sealhulgas on meile kõigile teada tuntud Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Pinterest, Twitter, YouTube, Instagram ja populaarsust on kogumas ka SnapChat ja WhatsApp.

Kõige populaarseim neist on Facebook. Sellega konkureerivad jõudsalt Twitter, LinkedIn ja YouTube.

Statista andmetel kasutab Facebooki aktiivselt iga päev 1,13 miljardit inimest, iga päev jagatakse üle 95 miljoni uue pildi ja video Instagramis, 25 protsenti täiskasvanud internetikasutajatest kasutab LinkedIni, 45 protsenti inimestest vaatab Pinteresti kasutades samal ajal ka televiisorit. Eestis on Facebooki kasutajaid ca 620 000, LinkedIni ja Instagrami kasutajaid ca 100 000.
Need on vaid mõned numbrilised faktid näitlikustamaks, kui populaarne on sotsiaalmeedia meie seas ja ümber ning millised on meie igapäevased sotsiaalmeedia kasutamis- ja tarbimisharjumused.

 


Kas teadsid, et..

Facebook oleks riik, oleks see praegu maailmas suuruselt esimene
sotsiaalmeedia ROI on see, et su ettevõte eksisteerib ka viie aasta pärast
93 protsendi tarbijate ostuotsused on mõjutatud sotsiaalmeediast

Veel fakte sotsiaalmeedia trendide kohta vaata Socialnomics 2017 videost:

Kas Sa tead?

www.youtube.com/watch?v=PWa8-43kE-Q


Mis on sotsiaalmeediast kasu ettevõttele?

Peale selle, et miljardid inimesed sotsiaalmeediat kasutavad, on ka väga palju ettevõtteid, mis seda teevad. Kui Sinu ettevõte veel sotsiaalmeedias ei ole, siis oled Sa ilmselt üks väheseid. Nimelt HubSpoti andmeil kasutab Facebooki ärilistel eesmärkidel ja oma ettevõtte jaoks 73 protsenti inimestest. Täna tundub, et sotsiaalmeedia töötab ettevõtete jaoks põhimõttel „kui Sinu ettevõte pole [sisesta siia ükskõik milline sotsiaalmeedia kanal], siis Su äri pole olemas.“ Ma eeldan, et tahad, et Su ettevõte oleks olemas ja seda ka viie aasta pärast?

Toote otsimine sotsiaalmeediast

 

Väga paljud inimesed otsivad täna ettevõtete kohta infot enne, kui nad teenust või toodet ostma hakkavad. Omast kogemusest tean öelda, et enne uude restorani sööma minekut saab üle vaadatud söögikoha Facebooki arvustused, Instagrami pildid ja koduleht. Samuti ei tõtta ma ka koheselt poodi uut tehnikavidinat ostma enne, kui ma pole veebis läbi lugenud mitmeid kasutajate arvustusi ja hinnanguid.

Mida positiivsema ja meeldivama (ehk mida põhjalikuma, asjakohasema ja suurema) külastajakogemuse/toote ja teenuse ülevaate saan ma sotsiaalmeediast, seda tõenäolisem on ka see, et seda kohta ka päriselus külastan. Hea virtuaalne külastajakogemus = reaalne külastus/ost. Taolisest käitumisharjumusest tuleneb ilmselt ka see fakt, et enamus tarbijatest teevad oma ostuotsused sotsiaalmeediast mõjutatuna.

Virtuaalset külastajakogemust saad sa ise kujundada, muutes oma info lihtsasti kättesaadavaks ja tehes seda põhjalikult. Ära jäta seda kolmandatele osapooltele, kes hakkavad omavoliliselt Sinu ettevõtte kohta foorumites ja blogides informatsiooni või hinnanguid jagama. Tee see töö ise ära. Hinnangud kujunevad inimestel ikka, kuid siis teevad nad seda vähemalt Sinu jagatud info põhjal.

PS: Ka sotsiaalmeedias tuleb meeles pidada, et hea klienditeenindus on oluline. Vasta oma (võimalikele) klientidele, suhtle nendega ja jaga informatsiooni. Kui Sul tuleb lisaks päriselus klientidega kokku puutuda, siis pea meeles, et ka see reaalne kogemus võib leida tee viruaalsesse maailma arvustuse või kommentaari näol. Oma huvigruppidega suheldes anna põhjust rääkida Sinu ettevõtte puhul vaid heast kogemusest nii reaalses kui virtuaalses maailmas.

Sotsiaalmeedia puhul on üks hea (mõnes olukorras ka mitte nii hea) nüanss veel. Nimelt levib info ülikiirelt. Seega on näiteks Facebook, Instagram või LinkedIn ettevõttele head kohad, mille kaudu oma huvigruppidele ettevõttest, brändist ja selle tegemistest kiirelt ning efektiivselt teada anda. Seejuures pakub Facebook ka võimalust raha eest pääseda soovitud sihtrühmadeni. Sotsiaalmeedia kampaaniad võivad suurendavad infosaajate hulka tuhandete kui mitte kümnete ja sadade tuhandete võrra.

Oma ettevõtte populaarsusel on virtuaalses meediaruumis hea silma peal hoida. Nimelt annab sotsiaalmeedia meile võimaluse lehe külastatavust, postituste populaarsust ja kampaaniate mõjususust mõõta. Selleks on olemas mitmeid erinevaid ja häid tööriistu nagu Google Analytics, Clicky, Open Web Analytics jne.

Sotsiaalmeediakanali haldamisega võid kokku hoida tervelt kodulehe ehitamise ja haldamise kuludelt ning panustada sotsiaalsele meediale. Siinkohal ei taha ma öelda, et koduleht ei ole oluline kanal. Kodulehel on sotsiaalmeedia kõrval omad plussid. Oma veeb on ikkagi oma kontrollida – sisu, menüü, kujundus. Kuid näiteks Facebookis on teataval määral tegutsemine piiratud. Näiteks Facebookis ei saa muuta keskkonna välimust, ei saa tooteid ostukorvi lisada ning tagatipuks võib keegi esitada ka kaebuse ja leht pannakse lihtsalt kinni. Kuid ikkagi nende miinuste kõrval on sotsiaalmeedia suurteks plussideks rahaline ja ajaline kokkuhoid.

Seega, üks (koduleht) pole teisest (sotsiaalmeedia) parem ega halvem, on plussid ja miinused, kuid see vajab siinkohal juba täiesti eraldi teemakäsitlust. Lähme praegu sotsiaalmeediaga edasi.

Tõsi ta on, et kõige rohkem kasutatakse oma ettevõtete promomiseks Facebooki.

Täna pakub Facebook ise ettevõtetele laialdasi võimalusi oma ettevõtte kogu info Facebooki äramahutamiseks. Selleks on Facebookil ettevõtjatele olemas eraldi toode nimega Facebook Business. Facebooki saab lisada kogu vajaliku ettevõtte info. Seda on lihtne hallata, see on tasuta ja selle kaudu on hea oma sihtgrupiga suhelda ning infot jagada.


L.L.Bean Facebooki lehtHubSpoti hinnangul üheks parimaks ettevõtte ärileheks Facebookis on
L. L. Beani leht. Tegemist on lehega, mille fookus on seatud just kliendile. Postitused on huvitavad ja sihtrühmade huvidega hästi seotud. L. L. Bean pakub oma lehel palju pilte ja näpunäiteid vabaõhus seiklejatele. Tabid sisaldavad infot ürituste, vabade töökohtade ja hiljutiste avamiste kohta. Seega, kogu info on sihtrühmale kättesaadav ühest kohast – Facebookist. Vaata nende ettevõtte Facebookis olevat kodulehte siit.

Samuti on ettevõtetele heaks sotsiaalmeedia väljundiks blogimine, kuid sellest olen juba pikemalt kirjutanud juba siin.

 

 

 

 

Nüüd küsin mina Sinult – kas Sina oled oma ettevõttega juba sotsiaalmeedias ja kui hästi Sa seda teed?

Kui soovid oma ettevõtte kohalolekut sotsiaalmeedias suurendada, siis võta meiega ühendust info@digiturundus.ee.

 

Vaata lisaks ka:

Autorid:
Marie Kukk
Veiko Ristissaar

Allikad:

 

Fotod:

Veiko on Digiturunduse strateeg, kes tegeleb peamiselt digiturunduse, Google Adwordsi, analüütika, e-posti ja teiste lahenduste arendustega. Vabal ajal kirjutab klientidele kasulikke blogilugusi ja koolitab inimesi internetiturunduse teemadel.